JADŁOSPIS:

W naszym przedszkolu stawiamy na zdrową i urozmaiconą kuchnię!

    • Nasi pracownicy regularnie uczestniczą w szkoleniach oraz konferencjach dotyczących żywienia zbiorowego i norm żywnościowych – dzięki czemu posiłki serwowane w przedszkolu 243 są zawsze odpowiednio zbilansowane i smaczne.
    • Kładziemy nacisk na jakość komponentów potraw, które serwujemy dzieciom.  Wszyscy nasi dostawcy to sprawdzone firmy – dzięki czemu zawsze mamy pewność, że produkty, z których powstają posiłki dla dzieci są świeże, naturalne i zdrowe.
    • Ograniczyliśmy do minimum ilość smażonych potraw – dzięki nowoczesnemu piecowi konwencyjnemu można przyrządzić bez smażenia nawet klasyczny kotlet schabowy czy mielony.
    • Na talerzach naszych wychowanków pojawia się dużo różnorodnych owoców i warzyw, a wszystkie surówki doprawiamy naturalna oliwą extra virgin (źródło kwasów omega).
    • Dzieci w naszym przedszkolu jedzą wiele gatunków kasz – w okresie zimowym jest to najczęściej kasza jaglana oraz gryczana (posiadają właściwości przeciwzapalne).
    • Wychowankowie poznają kuchnie świata – tradycją już są „dni tematyczne”, podczas których serwowane są regionalne dania z różnych stron.
  • Doskonałą alternatywą dla zwykłej herbaty są – jakże lubiane przed dzieci – naturalne napary z lipy, mięty, melisy, liści malin oraz czystka. Wszystkie napoje słodzimy naturalnym miodem pochodzącym z czystych rejonów Mazur.
  • Do przygotowywania posiłków używane są następujące przyprawy: pieprz, liść laurowy, ziele angielskie, tymianek, majeranek, zioła prowansalskie, oregano, bazylia, curry, cynamon, kolendra, kminek, kmin rzymski, papryka słodka, papryka ostra, papryka wędzona, estragon, ekstrakt waniliowy.

ALERGENY

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełnić środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach.

INFORMACJE O OBECNOŚCI POSZCZEGÓLNYCH ALERGENÓW PODKREŚLONE BĘDĄ W CODZIENNYM JADŁOSPISIE!

  1. Ziarna zbóż zawierające gluten, tzn. pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz czy też pszenica kamut, a także ziarna odmian hybrydowych powyższych zbóż, jak również produkty przygotowane na ich bazie.
  2. Skorupiaki oraz produkty przygotowane na ich bazie.
  3. Jaja oraz produkty przygotowywane na ich bazie.
  4. Ryby oraz produkty przygotowane na ich bazie.
  5. Orzeszki ziemne oraz produkty przygotowane na ich bazie.
  6. Ziarna sojowe oraz produkty przygotowane na ich bazie.
  7. Mleko oraz produkty przygotowane na jego bazie (łącznie z laktozą)
  8. Orzechy z drzew orzechowych, tj. migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy Queensland oraz produkty przygotowane na ich bazie.
  9. Seler oraz produkty przygotowane na ich bazie.
  10. Gorczyca oraz produkty przygotowane na jej bazie.
  11. Ziarna sezamowe oraz produkty przygotowane na jego bazie.
  12. Dwutlenek siarki oraz siarczany w stężeniach wyższych niż 10 mg/l w przeliczeniu na całkowitą zawartość CO2 dla produktów w postaci przygotowanej do spożycia zgodnie z instrukcjami wytwórców.
  13. Łubiny oraz produkty przygotowane na ich bazie.
  14. Mięczaki oraz produkty przygotowane na ich bazie.

DRODZY RODZICE!

Proszę pamiętać, że w posiłkach dzieci nie ma potrzeby ograniczania produktów potencjalnie alergizujących.  Odpowiednio zbilansowana dieta jest jednym z  kluczowych czynników odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój dzieci.  Jedynym wskazaniem do wykluczenia jednego lub kilku  składników z diety jest zalecenie lekarza (W TAKIM PRZYPADKU NALEŻY DOSTARCZYĆ DO PLACÓWKI STOSOWNE ZAŚWIADCZENIE).                                                  

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży – co nowego?

Znalezione obrazy dla zapytania piramida żywieniowa iżż 2019

Wraz z postępem cywilizacyjnym nasz styl życia – dorosłych, dzieci, młodzieży zmienia się – niestety nie zawsze na lepsze, co ma swoje konsekwencje również w odniesieniu do zdrowia. Stąd też wiedza o żywieniu człowieka i czynnikach związanych ze stylem życia, które wpływają na nasze zdrowie, także podlega ciągłym zmianom.

Odzwierciedleniem najnowszej wiedzy z tego zakresu a jednocześnie prostym narzędziem edukacyjnym w profilaktyce wielu chorób żywieniowozależnych są piramidy żywieniowe dedykowane różnym grupom populacyjnym. Podczas IV Narodowego Kongresu Żywieniowego (2019 r.) przedstawiono zaktualizowaną Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia dla dzieci i młodzieży opracowaną przez ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia pod kierownictwem prof. Mirosława Jarosza.

Co nowego?

Odpowiedni sposób odżywiania i aktywność ruchowa promowane w dotychczasowych piramidach są nadal podstawą dobrego zdrowia i samopoczucia. W zaktualizowanej piramidzie część żywieniowa oraz zalecenia związane z aktywnością ruchową nie uległy zatem zmianie. W oparciu o wyniki badań naukowych realizowanych w ostatnich latach identyfikowane są jednak kolejne czynniki związane ze stylem życia, które mają wpływ na zdrowie. Stąd też aktualizacja nazwy piramidy i podkreślenie roli wybranych czynników związanych ze stylem życia w profilaktyce zdrowotnej. Jakie to czynniki?

Mycie zębów

Zgodnie z wynikami badań epidemiologicznych próchnica stanowi istotny problem zdrowotny wśród polskich dzieci – dotyczy niemal 90% 7-latków i 85% 12-latków. Aktywna choroba próchnicowa i towarzyszące jej powikłania wpływają nie tylko na stan zdrowia jamy ustnej, ale mają znaczący wpływ na ogólny stan zdrowia. Utrzymujący się, wysoki odsetek dzieci ze zmianami próchniczymi wskazuje, że istnieje stała potrzeba edukacji w zakresie profilaktyki próchnicy. Dlatego też jedną z aktualizacji uwzględnionych w piramidzie jest zalecenie, aby pamiętać o dokładnym myciu zębów po jedzeniu.

Sen

Odpowiednia ilość i jakość snu mają znaczenie dla fizycznego, psychicznego i społecznego funkcjonowania młodego człowieka. Zbyt mała ilość snu wpływa negatywnie na zdrowie fizyczne, zdolności poznawcze oraz nastrój. Wykazano, że zbyt krótki sen zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia nadmiernej masy ciała.

Jedna z nowych zasad towarzyszących zaktualizowanej piramidzie mówi „Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć”. W komentarzu do tej zasady podkreślono, że dzieci w wieku 6-12 lat powinny spać przynajmniej 10 godzin na dobę. Na podstawie badań naukowych określono bardziej szczegółowe zakresy określając, że zalecana ilość snu dla dzieci w wieku przedszkolnym to 10-13 godzin/dobę, dla dzieci w wieku szkolnym (6-13 lat) – 9-11 godzin/dobę, zaś u 14-17-latków – 8-10 godzin/dobę. Ważnym zaleceniem w aspekcie snu jest unikanie oglądania telewizora, korzystania z komputera, smartfona, czy innych urządzeń ekranowych przed snem oraz zadbanie o to, żeby kłaść się spać regularnie, o podobnej porze każdego dnia.

Ograniczenie oglądania telewizji, korzystania z komputera i innych urządzeń elektronicznych

Dzisiaj chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że codzienna aktywność ruchowa – w przypadku dzieci i młodzieży co najmniej 60 minut dziennie – jest niezbędna w celu utrzymania zdrowia, dobrego samopoczucia i sprawności umysłowej. Im jednak więcej czasu młody człowiek spędza przed komputerem czy telewizorem, tym mniej czasu poświęca na aktywny ruch. Wykazano, że czas spędzany przed tego typu urządzeniami sprzyja podjadaniu produktów niezalecanych w codziennym żywieniu, co z kolei może wpływać negatywnie na stan odżywienia i przekładać się na stan zdrowia. Dlatego w aktualnej piramidzie uwzględniono zalecenie, by oglądanie telewizora czy korzystanie z komputera bądź innych urządzeń elektronicznych ograniczyć do 2 godzin dziennie.

Pomiary wysokości i masy ciała

Prawidłowo wykonane pomiary wysokości i masy ciała są jednym z elementów kontroli rozwoju fizycznego. Są źródłem wiarygodnych informacji o stanie odżywienia i właściwie zinterpretowane umożliwiają wczesne wykrywanie ewentualnych odchyleń od normy (zarówno nadmiaru, jak i zbyt niskiej masy ciała) oraz przeciwdziałanie zmianom wpływającym negatywnie na rozwój i stan zdrowia. Ich powtarzanie co pewien czas pozwala na określenie prawidłowości tempa wzrastania. Istotne jest, aby w przypadku dzieci i młodzieży wyniki pomiarów interpretować w oparciu o siatki centylowe lub tabele będące odzwierciedleniem krajowych norm rozwoju określonych dla wieku i płci (najlepiej, żeby robił to profesjonalista – lekarz, pielęgniarka, dietetyk). Pamiętanie o kontroli wzrostu i masy ciała ma szczególne znaczenie ze względu na wysoki odsetek  nadmiernej masy ciała zarówno w populacji dorosłych jak i dzieci i młodzieży.

Autor artykułu: dr inż. Katarzyna Wolnicka, mgr inż. Anna Taraszewska.