LOGOPEDIA



03.06.2020
02.06.2020
01.06.2020
29.05.2020
Dzień dobry,
dziś proponuję bajkę logopedyczną „Zima w Dolinie Muminków”.
Załączam także informację o ćwiczeniach z treningu Neuroflow ATS. Pozwalają one sprawdzić czy dziecko rozumie nauczyciela, gdy jest szum w klasie, czy potrafi skupić się na jego głosie, gdy wokół jest nawet niewielki hałas. Myślę, że warto, żeby ten test zrobiły szczególnie dzieci z zerówek. Test jest otwarty tylko do 31 maja.
Pozdrawiam,
Ewelina Karolkiewicz 🙂
Bajka logopedyczna Zima w dolinie Muminków
Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy
28.05.2020
SZ w różnych pozycjach, czytanie prostych wyrazów
27.05.2020
26.05.2020
25.05.2020
https://www.youtube.com/watch?v=MmHEqRnriYU
22.05.2020
Bajka logopedyczna Śniadanie Puchatka
21.05.2020
20.05.2020
19.05.2020
18.05.2020
15.05.2020
14.05.2020
„Nauka czytania nieodwracalnie zmienia nasz mózg”- o wpływie wczesnej nauki czytania na rozwój mózgu: https://twojezdrowie.rmf24.pl/
13.05.2020
12.05.2020
L- określanie pozycji w wyrazie, co robi
11.05.2020
08.05.2020
Bajka logopedyczna Bal w wiosce Smerfów
07.05.2020
K w nagłosie, K-dobieranie par, przyimki
Rozwój mowy to nie tylko słowa. Od jedzenia do mówienia
06.05.2020
05.05.2020
29.04.2020
28.04.2020
27.04.2020
24.04.2020
23.04.2020
22.04.2020
21.04.2020
20.04.2020
17.04.2020
16.04.2020
BALI-FUN-zestaw-I – Ćwiczenia wspomagające naukę pisania, Cześć 1.
15.04.2020
14.04.2020
09.04.2020
WIOSENNE ZAGADKI I ĆWICZENIA UKŁADANIA SEKWENCJI
08.04.2020
06.04.2020
Jak ocenić długość wędzidełka podjęzykowego?
Temat określania właściwej długości wędzidełka podjęzykowego nieustannie wzbudza wśród logopedów poruszenie: kiedy należy podciąć wędzidełko podjęzykowe, a kiedy ocenić jego budowę jako prawidłową? Jakie objawy kwalifikują wędzidełko do zabiegu chirurgicznego? Czy ćwiczenia języka wpłyną na jego usprawnianie, ograniczone skróconym wędzidełkiem podjęzykowym?
Krótkie (lub skrócone) wędzidełko podjęzykowe powoduje częściowe lub całkowite przytwierdzenie języka do dna jamy ustnej (zjawisko to nazywa się ankyloglosją). Występuje bardzo często, a jego następstwem jest zmiana pozycji spoczynkowej języka (czyli brak pionizacji) oraz ograniczenie ruchomości języka, co z kolei wpływa na wady zgryzu, artykulację oraz ssanie, połykanie, oblizywanie, a także transportowanie pokarmu wewnątrz jamy ustnej. Mało kto pamięta o tym, że skrócone wędzidełko podjęzykowe to niemożność wykonania zabiegów higienizacyjnych (np. oblizanie językiem zębów po jedzeniu), co będzie powodowało szybsze powstawanie próchnicy; wreszcie, ankyloglosja będzie powodowała zwiększenie napięcia mięśni nadgnykowych, co pociąga za sobą napięcie mięśni podgnykowych połączonych z mostkiem, obojczykami, łopatkami, osierdziem, krtanią i wpływa na postawę ciała.
Ograniczenie ruchów języka podczas unoszenia czubka języka w stronę górnego łuku zębowego. Widoczne skrócone wędzidełko podjęzykowe oraz język przyjmujący kształt serduszka.
Jak ocenić długość wędzidełka podjęzykowego?
Uważa się, że brak pionizacji języka jest (przy skróconym wędzidełku podjęzykowym) zdecydowanym argumentem przemawiającym za podcięciem. Warto jednak zauważyć, że pionizacja języka to nie umiejętność uniesienia języka do podniebienia czy realizacja głoski L. Pionizacja języka to naturalna pozycja spoczynkowa! Czubek języka opiera się o wałek dziąsłowy, co umożliwia swobodne oddychanie nosem przy domkniętych ustach.
Pionizacja języka to nie tylko umiejętność uniesienia języka!
Oprócz standardowych oględzin błony sprawdza się także:
- prawidłowe przełykanie (połykanie typu niemowlęcego łączy się z nieprawidłową pozycją spoczynkową języka),
- możliwość oblizania obu warg (ocena ruchomości języka),
- brak wcięcia w kształcie serca (co wskazuje na znaczne skrócenie wędzidełka podjęzykowego),
- brak trudności w wymowie.
Skrócone wędzidełko podjęzykowe ma wpływ na nieprawidłową pozycję spoczynkową języka, a to z kolei wpływa na wady zgryzu.
Najbardziej popularnymi wśród logopedów wytycznymi pozwalającymi ocenić długość wędzidełka podjęzykowego są próby prof. Barbary Ostapiuk:
- Umiejętność unoszenia przez dziecko szerokiego języka za górny łuk zębowy,
- Uniesienie szerokiego języka za pomocą szpatułki za górny łuk zębowy,
- Zakrywanie górnej wargi szerokim językiem,
- Dosięganie czubkiem języka za ostatni ząb dolnego łuku zębowego,
- Wyciąganie szerokiego języka na brodę.
Podczas wykonywania tych prób mogą pojawić się trudności z ich wykonaniem, asymetrie, język może przyjąć kształt serduszka – wtedy należy dokładniej przyjrzeć się wędzidełku i ocenić, czy nadaje się do skrócenia (więcej informacji: B. Ostapiuk, Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii).
W razie wątpliwości długość wędzidełka warto skonsultować z innym logopedą!
Podcięcie – i co dalej?
Język w ruchu – przede wszystkim utrwalanie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka, ale także kląskanie i inne ćwiczenia wspierające jego pionizację. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać: ćwiczenia języka po podcięciu wędzidełka podjęzykowego.
Logotorpeda